EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY
ROZDĚLENÍ DĚTÍ DO EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍCH SKUPIN – 2023/2024 (dále jen „skupinek“), termíny:
PONDĚLÍ – lektorky: Hana Veselá (uč. MŠ), Mgr. Janneta Kolářová (uč. ZŠ)
- Brožková Sabina
- Mrvová Helena
- Novotný Jakub
- Popelková Sabina
- Řezníková Tereza
- Vevera Jiří
- Zemánková Šarlota
STŘEDA – lektorky: Bc. Pavlína Jašková, DiS. (uč. MŠ), Mgr. Vladimíra Španělová (uč. ZŠ)
- Galiová Nicol
- Holosovskii Timofii
- Kalousek Adam
- Knotek Ivo
- Křenek Max
- Nečas Robin
- Polák Vojtěch
- Volšanová Julie
ZAHÁJENÍ „skupinek“: PONDĚLÍ 8. 1. 2024, STŘEDA 10. 1. 2024
ZAHÁJENÍ „skupinek“: PONDĚLÍ 22. 1. 2024, STŘEDA 24. 1. 2024
TERMÍNY: 10. lekcí – vždy od 15:00 do 16:00 hod. ve třídě Berušek
- lekce: 22. 1. a 24. 1. 2024
- lekce: 29. 1. a 31. 1.
- lekce: 12. 2. a 14. 2.
- lekce: 19. 2. a 21. 2.
- lekce: 26. 2. a 28. 2.
- lekce: 4. 3. a 6. 3.
- lekce: 11. 3. a 13. 3.
- lekce: 18. 3. a 20. 3.
- lekce: 25. 3. a 27. 3.
- lekce: 8. 4. a 3. 4. – obě lekce budou v ZŠ
Jarní prázdniny: 5. 2. – 9. 2. 2024 (ESS nebudou).
Docházejte minimálně 10 – 15 min. před začátkem lekce – kontrola úkolů.
Edukativně stimulační skupiny (dále jen ESS) byly vytvořeny jako program rozvoje předškolních dětí, které jsou ohroženy počátečním školním neúspěchem. Hravou formou rozvíjejí schopnosti, dovednosti a oblasti důležité pro zvládnutí čtení, psaní a počítání.
Tyto oblasti rozdělujeme na:
- jemná motorika, grafomotorika
- řeč, myšlení
- sluchové vnímání – sluchová diferenciace, analýza, syntéza, sluchová paměť
- zrakové vnímání – zraková diferenciace, analýza, syntéza, zraková paměť
- početní představy, tvary
- prostorová orientace, pravolevá orientace, orientace v čase
Program ESS:
- 10. lekcí 1 x týdně, přibližně hodinového trvání (15:00 – 16:00 hod.)
- stupňující se náročnost ve všech oblastech
- maximálně 8 dětí ve skupině
- 2 lektorky ve skupině (pedagog z MŠ a ze ZŠ)
Koho zařadit do ESS:
- děti, u kterých rodiče váhají o odkladu školní docházky
- děti, které jsou ohrožené počátečním školním neúspěchem
- děti s odkladem školní docházky
- podle kapacity, lze zařadit všechny předškolní děti, jejichž rodiče mají o spolupráci zájem
Vždy je vhodná konzultace s paní učitelkou ve třídě.
Co může rodič od ESS očekávat:
– je pokaždé seznámen s cílem a záměrem aktivit, s metodickým návodem, může v činnostech pokračovat a podporovat další postupný cílený vývoj dítěte
– vytváří si reálnější náhled na schopnosti dítěte, co již zvládá, čemu je zapotřebí se více věnovat
– náplň lekce je motivací, radou, inspirací
– vidí dítě při spolupráci s jinou dospělou osobou a s ostatními dětmi při záměrných činnostech, které postupně nabývají na obtížnosti
– vidí, jak dítě reaguje, jak se zapojuje
– má příležitost naučit se s dítětem lépe komunikovat, spolupracovat, dávat mu podporu
Co dodržovat v ESS:
- Je nutná přítomnost rodiče!
- Na skupinky dochází rodič pouze s přihlášeným dítětem, bez sourozenců.
- Musí se docházet včas (minimálně 10 min. před začátkem) – kontrola úkolů.
- Musí být po celou dobu vypnuté telefony.
- Rodič se plně věnuje dítěti.
- Pokud je dítě nemocné, úkoly jsou nachystané k vyzvednutí následující den.